28/2/08

una tarda amb l’Arianna i un tastet de la Mavis

Aquesta setmana l’he tingut complicada. Se m’han ajuntat tres entrevistes – tres! – per a la revista Rockdelux. Dues ja les havia fet – telefònicament – fa uns dies, però ara tocava transcriure-les, traduir-les i convertir-les en articles presentables: eren les de Mavis Staples i Alela Diane, de les que ja vaig parlar-ne. La tercera l’he fet aquesta mateixa tarda a Barcelona (per fi, una presencial!!), amb la rapera gironina d’origen dominicà Arianna Puello (a la foto de l'esquerra). Ara m’estic barallant perquè encaixi en els 5400 caràcters que em demanen, i la veritat és que ja no sé per on tallar-la. A vegades perds més temps en suprimir coses que en escriure-les.

Totes aquestes entrevistes les podreu llegir (espero), i si voleu, és clar, al Rockdelux del proper mes d’abril. Però com que falta molt, us deixo aquí un petit avanç de la de Mavis Staples, la part de la conversa que més em va sorprendre, la de la seva col·laboració amb Chuck D de Public Enemy.

"Ja que parlem de cançons reivindicatives, què penses del rap en general, i del rap polític de Public Enemy o Michael Franti? Crec que Michael Franti és molt bo. De fet jo hagués volgut que participés un raper en el meu disc. Vam contactar amb Chuck D per a una cançó. El conec molt bé, és un esperit molt bell. Vam fer un tema per al nostre àlbum, i Chuck D hi va cantar, però no ho vam poder utilitzar. Ry Cooder em va dir “Mavis, no crec que sent la senyora que ets et sentis còmoda fent això”. I li vaig dir, “d'acord, no puc dir aquestes coses”. El títol de la cançó era “Freedom Got a Shotgun”. Vam haver de treure la cançó de Chuck D, però jo realment hagués desitjat tenir a un raper, com Kanye West, perquè fes una de les meves “cançons de llibertat” amb mi. Perquè els nens, els joves, escolten rap, i haguessin escoltat a un d'aquests rapers cantant “llibertat ara”. Encara podem fer un remix d'una d'aquestes cançons amb un raper. Tant de bo més artistes interpretessin cançons polítiques."

I com acostumaven a dir, “hasta aquí puedo leer”.

Però el que són les coses, em va cridar l’atenció el títol de la cançó de Chuck D, Freedom Got a Shotgun, i vaig fer una recerca a Google. El resultat va ser una sorpresa força interessant: el 1990, un grup de rap polític anomenat Movement Ex va treure una cançó titulada així, Freedom Got a Shotgun. El vídeo no té desperdici: és d’aquells que, si s’hagués fet a l’estat espanyol, seria qualificat d’”apologia del terrorisme” per algun jutge retrògrad. En fi, a disfrutar-lo: